Weekend till Bath och Bristol

Publicerad 2013-11-08 18:02:06 i Allmänt,

Förra helgen åkte som sagt jag och min rumskompis Ching till västkusten. Eftersom tågresan dit tog lite mer än tre timmar så passade vi på att övernatta på hostel och se två städer på en helg. Det var roligt att se lite mer av Storbritannien och Bath blev min favorit medan Bristol inte riktigt var som jag hade tänkt mig men det var ändå kul att se! 
 
BATH
En å rinner längs med stadens centrum och i bergen på andra sidan stack det upp hus lite här och där.
Det fanns många söta småbutiker, bland annat en julaffär där jag köpte en ängel att hänga i julgranen. På bilden är en mycket söt och gammeldags godisaffär. 
På ett av alla stadens tehus åt vi Bath-bulle och drack te i väntan på att regnet skulle sluta. 
På en inomhusmarknad fanns dessa finurliga tekannor! 
 
BRISTOL
Kvällen spenderade vi på en av de mysigaste barerna jag varit på. Det var en kombination av bar, vintage butik, kafé och som grädde på moset spelades det aukustisk livemusik. Till och med toaletten var fint inredd med collage på väggarna och tända ljus.
På söndagsmorgonen prommenerade vi runt hamnen och Ching handlade örhängen på marknaden. 
Själva staden Bristol var i sig inte så märkvärdig, nästan tvärtom, det fanns många lite udda områden och övergivna filtar låg lite här och där. Det som istället kännetecknar staden är dess street art. Det fanns väldigt många coola målningar och utan dessa hade gatorna varit väldigt gråa. Vädret påverkade nog min syn på staden också då det blåste kalla vindar, regnade och vid ett tillfälle även haglade...
För en julnörd som mig är England en bra plats att vara på såhär innan jul, många skyltfönster är redan pyntade och jag kunde inte låta bli att ta kort på de här söta flaskorna. 
När vädret blev outhärdligt och vi tyckte oss ha sett det vi ville se i Bristol satt vi på ett fik och åt scones och lyssnade på livemusik. 
När vi lämnade Bristol på söndagkvällen hade mörkret redan fallit. 
Här är två vykort/visitkort som jag plockade på mig under helgen. Det vänstra är från en häftig affär i Bath där allting var gjort av återvunnet material och det högra är från fiket i Bristol som vi åt scones på. Jag tyckte de var fina så jag tänkte ta med dem hem och ge dem en plats på väggen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela