SVT Play vart är du?

Publicerad 2013-10-31 10:11:28 i Allmänt,

När playkanalerna inte fungerar utomlands och man vill se på Solsidan är det tur att jag har en snäll pojkvän som låter mig kolla över skype! I bakgrunden syns min anslagstavla som är prydd med bilder på min andra hälft, mina vänner, havet och ett fint kort som mina kära syskonbarn har målat.
 

Kvällspromenad med James Blake

Publicerad 2013-10-29 23:25:00 i Allmänt,

I skrivande stund sitter jag vid mitt skrivbord och är alldeles mätt i magen. Cecilé stod för middagen ikväll och bjöd på smarriga crêpes a la france, med nutella! På vägen hem från universitetet idag tog jag är liten promenad runt sjön och under tiden hann mörkret falla över Nottingham. Trent building lyste så fint så jag var tvungen att knäppa ett kort. Och ett kort på Lakeside Art Centre. Och ett kort på området där jag bor. Det blir mörkt så fruktansvärt fort nu när det är vintertid. Redan klockan sex har ljuset sagt godnatt. 
I mina hörlurar går just nu den här låten på repeat: James Blake – Retrograde
 

Köttbullar och dumplings

Publicerad 2013-10-28 16:40:26 i Allmänt,

Att bo i korridor innebär att dela kök med fem andra personer, något som kändes lite skrämmande innan min avresa. Tänk om alla vill laga mat samtidigt? Hur ska man få plats på en hylla? (bara jag och Simon brukar ju knappt få plats i ett kylskåp) Tänk om någon i korridoren är fruktansvärt ohygienisk i köket? osv osv.. Dessa tankar snurrade i mitt huvud innan jag flyttade in i mitt lilla rum här på Broadgate Park. Det visade sig att det var slöseri på tankeverksamhet för allting har fungerat alldeles utmärkt hittills och jag tycker det är roligt att så fort man är sugen på sällskap är det bara att gå ut i köket. Ordspråket att man inte vet förrän man har provat stämmer ännu en gång. Enda nackdelen jag kan komma på med gemensamt kök är att det ibland luktar så mycket godare om de andras mat än min egen, vilket gör att jag bara vill hugga in i deras mat istället.. Speciellt en tjej som brukar laga asiatisk mat, det luktar alltid så smarrigt!
 
Än så länge har vi haft två korridors-middagar. Den första stod jag och Therése för och vi ville bjuda på något typiskt svenskt och vad är då inte bättre än kötbullar, potatis och brunsås. Till vår stora förtvivland fanns det varken lingon eller lingonsylt att få tag i, men trots en enligt oss okomplett maträtt tyckte våra korridorsvänner att det var riktigt gott! Dock så hade alla utom en av dem ätit köttbullar på Ikea innan så det var ingen revolutionernande nyhet för dem. Den andra middagen bjöd Gemma från Australien/Kina på. Hon hade gjort olika sorters dumplings (små degbollar med valfri fyllning, lite likt kroppkakor fast utan potatis). Jag hade hört talas om dumplings innan men aldrig ätit det så det var roligt att testa, och gott var det också. Imorgon kväll ska Cecilé och hennes kompis som också är från Frankrike bjuda på crêpes, det ser jag fram emot!
Köttbullar! (Här är alla härliga tjejer jag bor med, från höger Ching, Cecile, Maria, Gemma och Therése)
Dumplings!
 

Blockparty

Publicerad 2013-10-28 11:21:00 i Allmänt,

Igår kväll hade vi blockparty, en fest för alla som bor i vårt hus (Hazels). Det var en trevlig tillställning och jag insåg att det var betydligt fler än jag trodde som jag inte hade mött alls tidigare, så det var en rolig överraskning. Efter en halvtimme med lite obekväma artighets konversationer och folk i rader längs med väggarna blev det riktigt härlig stämmning! Jag träffade väldigt många härliga människor ståendes där på korridorens heltäckningsmatta. Det disskuterades allt från societies, resor och break-ups till reklambranchen och Kinas censur av sociala medier så som Facebook. Att tillägas är att jag pratade om detta med en tjej från Kina och en från Korea, det var minst sagt intressant och lärorikt! 
 
Festen var mer åt buffé-kalas-mingel hållet då alla som ville fick ta med något snacks som sedan placerades på en lång rad i mitten av korridoren. Jag och Ching spenderade därför vår lördag med att baka muffins till denna tillställning, och ja det tog oss nästan en hel lördag att baka två satser med muffins. 1) Vi var tvugna att handla alla ingredienser. 2) Det står inga mått på vår ugn hur många grader det är, vilken värme etc. Det finns helt enkelt tre knappar som man får snurra på lite hur som och hoppas på det bästa. Tydligen lyckades vi pricka rätt för våra hallon/citron och banan/choklad muffins var mycket uppskattade och försvann i ett naffs!
 

Höststorm

Publicerad 2013-10-28 00:51:41 i Allmänt,

Idag har jag suttit instängd på mitt rum. Meningen var att jag skulle plugga precis hela dagen, från tidig morgon till kväll, men jag fann mig själv med att göra allt annat förutom just det. Bland annat tittade jag på det märkliga vädret utanför mitt fönster. Det har varit soligt, regnat och väldigt blåsigt. Allt på samma gång. Inte bara en kort period utan en timme eller två med strålande sol, regn och vind. Det väntas storm här i England, värst i södra delarna men enligt Nottingham Post ska det blir ganska blåsigt här också. Värsta sen 80-talet. Vi får väl se hur det ser ut utanför mitt fönster imorgon när jag vaknar. Än så länge står träden kvar, även om dagens blåst snodde med sig det mesta av dess gula löv. 

Höstpromenader, gofika och massa kärlek på det

Publicerad 2013-10-27 17:13:00 i Allmänt,

Förra helgen var Simon här på besök och gudars vad jag har saknat honom. Vi hade en så underbart bra helg att jag tyckte han kunde stannat kvar och bott här i mitt rum med mig. Men vi båda visste ju att det inte gick så vi passade på att njuta ordentligt av att få umgås de dagar vi hade. Vi åt på fina restauranger, tittade på lite turistattraktioner och promenerade runt i ett höstigt Nottingham. Jag tänkte dela med mig av några bilder från en av de finaste helgerna i mitt liv.  
Efter att jag haft min presentation i Intervention in Africa på torsdag morgon (som jag både överlevde mentalt och fick bra betyg på..!) köpte vi cappuchino högst upp i Portland Building, sedan promenerade runt sjön och avnjöt vårt kaffe på en solig bänk.  
På eftermiddagen promenerade vi runt i Beeston, vilket är området där jag bor. Vi kikade i lite secondhand affärer innan det var dags för lunch bland alla öldrickande britter. På kvällen åt vi världens godaste hamburgare på Friday's och en mumsig glassdessert som pricken över i:et. Hur vi orkade allting är fortfarande en gåta. Därefter besökte vi "spa" avdelningen på hotellet, spa med kaninöron eftersom det mer var badhus-känsla med en normaltempererad pool och en bastu. 
 
Efter att ha sovit gudomligt skönt (i min säng i rummet känns resåren igenom madrassen, så man får ligga strategiskt för att få en god natts sömn, och där saknas också en Simon så klart) och ätit hotellfrukost var vi redo för att promenara till stan. Där spenderade vi sedan resten av dagen med att gå runt och kolla på The Market Square, alla fina hus, köpa lyxchoklad, shoppa kläder och dricka te på ett typiskt brittiskt teahouse. Lite roligt var att vi missförstod hur man skulle göra med tekannan. Då vi bara fick en tesil delade vi solidariskt och använde den en i taget. När vi druckit två koppar te och ett annat sällskap slår sig ner bredvid oss får vi se att man visst skulle ha hällt ner alla blad i tekannan och sedan silat genom tesilen när man häller i koppen.. En till kopp te fick det bli då och på rätt sätt den gången!
På kvällen åt vi på en brasiliansk restaurang vilket var mycket smarrigt. 
På lördagen var det dags att besöka Nottinghams slott. Där promenerade vi runt i slottsträdgården och kollade en stund på muséet. Vi gick även på en guidad tur i grottorna under slottet vilket var roligt då guiden hade många intressanta historier att berätta.
Efter att ha besökt slottet promenerade vi längs Trent River och kände oss som hemma när vi upptäckte att det fanns slussar här också. På eftermiddagen såg vi på när det spelades tv-spel på stora torget och sedan gick vi till ett fik och delade på två väldigt mumsiga tårtbitar. Den sista bilden är tagen på The Market Square under vår kvällspromenad.
 
Till slut, och mot vår vilja, blev det söndag och vår sista heldag tillsammans. Den spenderade vi med att gå upp tidigt och göra så lite som möjligt, så dagen blev lång. Vi promenerade runt i bostadsområden, pussades på trottoaren och drack Irish Coffe i en kyrka som är omgjord till en restaurang, en väldigt häftig sådan! På kvällen firade vi (i efterhand) att vi nu har varit tillsammans i fyra år. Vi klädde oss i finkläder och åt middag på en Italiensk restaurang, därefter dessert på en restaurang med väggarna fulla av tavlor på känsidar och scener ur filmer. 
 
Efter fantastiskt fin helg och ett tårfyllt farväl är det nu 25 dagar kvar tills jag står där på busstationen igen och väntar på min älskling, jag längtar. 

Robin Hood Beer Festival

Publicerad 2013-10-24 10:53:24 i Allmänt,

För några helger sedan fylldes slottsparken av folk. Mellan träden hängde små gula lampor som lyste upp kvällens mörker och ett medelålders band hade konsert i parkens lusthus.  Längs med stigarna luktade det så gott av nylagad mat från världens alla hörn att det inte gick att undgå att bli hungrig. Det fanns vita tält med öltunnor i mängder. Där, mitt ibland festligheterna strosade jag och några andra utbytesstudenter runt och smakade på alla möjliga ölsorter. Vid köp av biljett fick man nämligen ett ölglas som man kunde fylla på med diverse ölsorter under kvällens gång. Det fanns allt från öl med smak av körsbär till en ölsort vid namn "rest in peace". Häftigt med så många ölsorter att välja på kanske ni tänker nu, men nej jag lyckades välja sorter som fick mig att grimarsera vid minsta klunk.. Men det var en väldigt härlig tillställning i vacker miljö och en rolig idé att alla får varsitt glas att fylla på med önskad sort. 

Tivoli

Publicerad 2013-10-23 22:16:00 i Allmänt,

I början av oktober var det "Goose Fair" här i Nottingham vilket är ett årligt tivoli och något som vi definitivt inte ville missa! Vi åkte dit en lördagkväll och strosade runt bland massvis av karuseller som lyste upp mörkret och blinkade i alla möjliga färger. Det var nog det största och vackraste tivoli jag sett, det såg ut precis som på film, lite smått sagolikt. Lite skeptiska till att karusellerna bara var där tillfälligt (tänkt om någon glömt en skruv??) valde jag och Therése att bara åka en karusell där vi bedömde att sannolikheten för att vi skulle klara oss med livet i behåll om den gick sönder var hög. Vi såg andra åka karuseller som i mina ögon såg ut som en mardröm och jag blev yr bara av att titta upp på dem. Jag undrar vad det är med att flyga upp och ner och hit och dit som folk finner så fascinerande. 
 
Istället spelade vi lite spel i hopp om att vinna ett bamsestort gosedjur att krama om natten. Det fanns många roliga spel, nästan inget var bara lotteri vilket var roligt men kanske inte till vår fördel. Det var allt från luftgevär, basket och potatiskastning till att fiska upp ankor ur en damm. Det var på den sistnämnda som vi båda fick napp och jag vann min kära lilla snögubbe som numera går under namnet Mr. Snowman och bor med mig i mitt lilla rum. Att det sedan var vinst varje gång på det spelet hör ju inte historian till..
Godnatt från mig och Mr Snowman!
 

Week One och små freshers

Publicerad 2013-10-23 11:37:00 i Allmänt,

Nu var det ett tag sedan jag skrev här sist. Det har varit fullt upp med att plugga och vardagslivet har verkligen dragit igång här nu men jag försöker att fortsätta göra saker så det inte blir för mycket vardag. Efter min första vecka här skrev jag ett inlägg som jag av någon anledning aldrig publicerade, tänkte dela med mig av det nu även om det är aningen inaktuellt då det handlar om uppstarten.
 
                                                                         ***
 
Här på Nottinghams University har de något som kallas för Week One, det är till för alla som börjar sitt första år på universitetet, alla så kallade freshers. När vi anlände till vårt boende på Broadgate Park fick vi ett neongult obekvämt armband att sätta på vår handled. Armbandet gav oss tillåtelse att gå på alla aktiviteter som ordnades under veckan. Första veckan skiljer sig ganska mycket från hur det var att börja universitetet i Sverige. Här fanns det varje dag flera aktiviteter att välja på, beroende på vad man var sugen på att göra för stunden. Det erbjöds pub quiz, komedi, filmvisning och festligheter, någonting för alla intressen. En stor skillnad från hur det gick till i Linköping är att här är det dem som bor på samma område som man gör aktiviteter med, inte program/kurs-kamraterna. De är väldigt stolta över vilket område man tillhör vilket blev uppenbart för oss när vi åkte buss och hörde någon support-liknande sång om hur bra Broadgate Park var och hur dåliga andra "halls" var.
 
Än så länge har jag har umgåtts väldigt mycket med andra utbytesstudenter eftersom vi alla bor i samma hus. Det är ganska skönt faktiskt eftersom de brittiska studenterna bara är 18 år när de börjar plugga på universitetet medan de flesta utbytesstudenter är äldre. Att det är en sådan skillnad på att vara 18 och 22 var en ny insikt för min del. Det har funnits ett antal stunder då jag genuint har känt mig gammal här, men det kanske har mer med mentalitet än siffror att göra. Jag är ju trots allt tjejen som blev kallad pensionär (av en pensionär) när jag var tretton år. Vilket som, så trivs jag med det.
 
Min Week One har varit väldigt rolig. Den startade med ett back-to-school-party och på vägen dit träffade vi flera utbytesstudenter som bor i samma hus som oss. Med nördglasögon och grön klänning dansade vi hela kvällen på ett trångt och extremt svettigt dansgolv.  
 
Andra aktiviteten jag gick på under Week One var en hypnosshow. Jag hade aldrig varit på något liknande innan så visste inte vad jag skulle förvänta mig. Det visade sig vara väldigt underhållande mer åt det komiska än seriösa hållet. Om de utvalda ur publiken bara var riktigt bra skådespelare eller blev hypnotiserade är en annan fråga.. 
 
Här på området där jag bor bjöds det på BBQ en dag under Week One. Vi var inte sena med att hugga in på varsin hamburgare och sitta i solen och äta. Utöver mat så bjöds det även på rosa sockervadd som vi såklart var tvugna att smaka. Sittandes på en bänk i solen med en varsin sockervaddspinne i handen såg det nog snarare ut som att vi hade börjat lågstadiet än universitetet.
Under veckan var vi även på en bar där det ordnades fest för alla internationella studenter. Therése och jag hittade ett mysigt rum med små rosalila lampor i taket. Jag fick en egoboost när två tjejer frågade mig vart jag var ifrån och när jag svarade Sverige fick jag som respons "Oh, thats why you are so pretty". Ryktet att folk från andra länder tycker svenskar är vackra tycks stämma.. 
 
Förutom dessa festligheter innebar den första veckan också en hel del prommenerande hit och dit för att komma i ordning. Här en en bild som jag tog på vägen till mataffären i Beeston, som är den närmsta stora affären vi har. På vägen hem blev jag smärtsamt medveten om vilket lyx det är att kunna ta bilen till affären hemma i Linköping. 
 
 
 
 
 
 

Wollaton Hall

Publicerad 2013-10-01 11:28:41 i Allmänt,

Som avslutining på en intensiv men rolig första vecka var vi ett gäng utbytesstudenter som promenerade till Wollaton Hall. Det är ett slott och en stor park som ligger alldeles i närheten av vårt boende och universitetet. Det är också den plats där den nyaste Batman filmen spelades in vilket många fascinerades över, jag lite mindre eftersom jag inte har sett filmen. Det var otroligt vackert där och förhoppningsvis blir det mer promenader dit. Vädret var fint och vi hade hört att det skulle regna kommande vecka så vi passade på att ligga i gräset och njuta av solen.
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela