Köttbullar och dumplings

Publicerad 2013-10-28 16:40:26 i Allmänt,

Att bo i korridor innebär att dela kök med fem andra personer, något som kändes lite skrämmande innan min avresa. Tänk om alla vill laga mat samtidigt? Hur ska man få plats på en hylla? (bara jag och Simon brukar ju knappt få plats i ett kylskåp) Tänk om någon i korridoren är fruktansvärt ohygienisk i köket? osv osv.. Dessa tankar snurrade i mitt huvud innan jag flyttade in i mitt lilla rum här på Broadgate Park. Det visade sig att det var slöseri på tankeverksamhet för allting har fungerat alldeles utmärkt hittills och jag tycker det är roligt att så fort man är sugen på sällskap är det bara att gå ut i köket. Ordspråket att man inte vet förrän man har provat stämmer ännu en gång. Enda nackdelen jag kan komma på med gemensamt kök är att det ibland luktar så mycket godare om de andras mat än min egen, vilket gör att jag bara vill hugga in i deras mat istället.. Speciellt en tjej som brukar laga asiatisk mat, det luktar alltid så smarrigt!
 
Än så länge har vi haft två korridors-middagar. Den första stod jag och Therése för och vi ville bjuda på något typiskt svenskt och vad är då inte bättre än kötbullar, potatis och brunsås. Till vår stora förtvivland fanns det varken lingon eller lingonsylt att få tag i, men trots en enligt oss okomplett maträtt tyckte våra korridorsvänner att det var riktigt gott! Dock så hade alla utom en av dem ätit köttbullar på Ikea innan så det var ingen revolutionernande nyhet för dem. Den andra middagen bjöd Gemma från Australien/Kina på. Hon hade gjort olika sorters dumplings (små degbollar med valfri fyllning, lite likt kroppkakor fast utan potatis). Jag hade hört talas om dumplings innan men aldrig ätit det så det var roligt att testa, och gott var det också. Imorgon kväll ska Cecilé och hennes kompis som också är från Frankrike bjuda på crêpes, det ser jag fram emot!
Köttbullar! (Här är alla härliga tjejer jag bor med, från höger Ching, Cecile, Maria, Gemma och Therése)
Dumplings!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela